Tidur Siang

August 04, 2011


Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya. Di dalam kitab 'Misykatul Masabih', ada disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi S.A.W.

Tidur yang sedikit pada waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah S.A.W. ada melakukannya. Imam Al-Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata: "Hendaklah seseorang itu tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah pada malam hari, sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat Zuhur".

Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari. Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yang keji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untuk kesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untuk melaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti. Dewasa ini, berpandukan kajian-kajian saintifik, tidur sekejap di waktu siang (day-napping), terutamanya pada waktu tengahari, didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga, tumpuan dan akhirnya produktiviti pekerja-pekerja.

Baru-baru ini, satu kajian yang dijalankan selama 25 tahun terhadap kesan tidur ke atas negara-negara industri dan pasca-industri telah mendapati bahawa, "92.5% pekerja-pekerja yang berkesempatan tidur pada waktu tengahari, mempunyai daya kreativiti yang lebih tinggi. Daya kemampuan mereka untuk menyelesaikan masalah juga meningkat. Semua ini pastinya meningkatkan produktiviti", (Napping News: 'Scientific Proof Confirms: Napping Enhances Worker Productivity', from eFuse).

Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur seketika kerana sistem badan kita memang bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa ini disebutkan sebagai 'a mid-afternoon quiescent phase' atau 'a secondary sleep gate'. Antara tokoh-tokoh yang menggalakkan tidur tengahari ini ialah William A. Anthony, dan Camille W. Anthony, pengarang buku 'The Art of Napping at Work'. Demikian juga yang disebutkan oleh David F. Dinges dan Roger J. Broughton di dalam buku mereka 'Sleep and Alertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspects of Napping', manakala James Maas, pakar tidur daripada Cornell University juga telah merumuskan bahawa tidur pada waktu tengahari sekadar 15-20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikan tenaga dan menjaga kesihatan. Seorang pengkaji yang lain, Donald Greeley, telah menyatakan bahawa tidur tengahari adalah bermanfaat selama mana ianya tidak melebihi satu jam. (Gail Benchener: 'Parents and Sleep Deprivation', Family.com)

Sunnah tidur tengahari yang diajarkan oleh Nabi kita, Muhammad S.A.W. rupa-rupanya merupakan suatu amalan yang amat saintifik lagi relevan pada hari ini. Wallahu'alam bissawabb.

You Might Also Like

0 Comments

Speak now or forever hold your peace.

Instagram